10830

« Terug naar artikel
Profielfoto van oud forum
oud forum
Sleutelbeheerder

Edwin,
Ik moet hier helaas even iets verduidelijken.
Netto, zonder poespas en technische uitleg is MTX de vervanger voor Predniso(lo)n. Daar streeft men in ieder geval naar.
Niet waar dus, als je het per persoon bekijkt.
Heb je, net als ik naast de “normale” ook nog neurosarcoïdose wordt het verhaal al heel anders. Wij hebben geprobeerd de Prednisolon af te bouwen naar 0 door de MTX op te bouwen. Begonnen met 10mg/week MTX en 5mg/dag Prednisolon, tenslotte uitgekomen op 20mg/week MTX spuiten en 2,5mg/dag Prednisolon.
De bloedwaarden klapperen dusdanig op en neer (maar nog steeds aan de hoge kant) en toename van bot- en gewrichtspijn is te heftig dat we besloten hebben de Prednisolon weer naar 5mg/dag op te hogen. En het lijkt te werken, in ieder geval tegen de pijn.
Hoe het gaat eindigen? Over een paar weken bekijken we alles weer opnieuw, en wordt er beslist of we doorgaan of overgaan naar de laatste stap in dit segment: de biologicals.
Er is dus per definitie wel winst te behalen met MTX, maar meer in het intomen van de bijwerkingen van corticosteroïden dan de effectieve werking in de meer uitgebreide gevallen. Heb je “alleen” sarcoïdose in long/lymfe is de kans dat er veel resultaat kan worden behaald met MTX hoog. Is het ziektebeeld complexer wordt het verhaal heel anders. En als je het verhaal waar je naar verwijst goed leest ligt de focus ook op long.lymfe.

Maar goed, dit is en blijft mijn waarheid, en is zeker niet feitelijk te bewijzen. Maar als ik om me heen kijk en luister zie ik dit in de praktijk wel heel veel voorkomen… Niet alleen bij mijzelf.

Groet Rob