Skip to content

Creëer rust in hectische tijden

Je neemt te weinig tijd voor jezelf. Je hebt moeite om jezelf te ontspannen. Je hebt last van stress, onrust of het gevoel dat je wordt geleefd. Of je hebt het gevoel dat je vastzit. Herken je dat?

Misschien heb je de laatste tijd veel overgewerkt. Of je bent net verhuisd, geeft mantelzorg, je hebt een ziekte of je bent misschien net ontslagen.

Op zo’n moment is het nodig om te onthaasten. Maar hoe doe je dat dan, dat onthaasten?

De volgende tien tips om te onthaasten kunnen je misschien enig houvast bieden:

  1. Neem voldoende tijd om je rust en ontspanning te nemen gedurende de hele dag. Neem eens een uurtje voor jezelf en lees dat ene artikel. Loop naar de winkel en kijk bewust naar je omgeving. Maak je hoofd even leeg en staar naar buiten boven een kop dampende thee.
  2. Plan je telefoontjes en mails op bepaalde tijden. Je hoeft echt niet altijd bereikbaar te zijn. Neem bijvoorbeeld ’s morgens en op het einde van de middag je mailtjes door.
  3. Ga conflicten niet uit de weg. Spreek onopgeloste meningsverschillen uit. Dit vinden veel mensen heel moeilijk, maar het geeft veel rust als je ruzies kunt uitpraten.
  4. Maak een stappenplan als je te maken krijgt met veranderingen en onbekende zaken. Als je overzicht hebt, scheelt dat veel stress.
  5. Zet sociale verplichtingen op een laag pitje. Verwen jezelf met dingen die je energie geven. Het is niet erg om eens even voor jezelf te kiezen.
  6. Stel je niet afhankelijk op, maar wees assertief. Geef zelf je grenzen aan. Geef duidelijk aan wat jij nodig hebt. Geef aan wat jij fijn vindt of waar je blij van wordt. Ga er niet zomaar van uit dat een ander weet wat jij nodig hebt.
  7. Vraag wat anderen van jou verwachten of van jou willen. Vul niet zelf in wat anderen van jou verwachten.
  8. Stel je gerust kwetsbaar op, laat je gevoel zien, geef een fout toe. Vraag gewoon om hulp, steun of feedback.
  9. Wees mild voor jezelf als je een fout maakt of als je een terugval hebt. Vergeef jezelf, maak het goed en laat het los.
  10. Richt je op zaken die je zelf kunt beïnvloeden. Steek daar je energie in. En laat je zorgen los…

Als je meer ondersteuning nodig hebt, zou je onthaasttherapie kunnen volgen. Deze therapie geeft je praktische en passende tools, zodat je meer rust en ruimte aan jezelf kunt geven. Misschien herken je jezelf in de volgende voorbeeldsituaties. De onthaasttips bieden hierbij een mogelijke oplossing.

Taakafspraak in het gezin

Mijn partner heeft geen tijd voor het huishouden. Elke dag is het weer een ren-je-rot-show om alles gedaan te krijgen wat er moet gebeuren. Eten, boodschappen, kinderen wegbrengen en verzorgen… Ik moet het allemaal alleen opknappen.

TIP: Maak je onvrede bespreekbaar. Kom tot een andere verdeling van de huishoudtaken, waardoor je meer ruimte krijgt voor jezelf. Geef je partner de ruimte om diens taken op eigen wijze uit te voeren. Als jij je goed voelt, profiteert het hele gezin hiervan!

Voor jezelf zorgen

Ik heb een veeleisende baan, een gezin met kleine kinderen en een druk sociaal leven. Ik heb geen tijd voor mezelf om leuke dingen te doen.

TIP: Onderzoek de excuses die je gebruikt om jezelf als niet belangrijk af te doen. Vraag jezelf af wat het je oplevert aan rust, vrijheid, genot, balans en dergelijke. Wees creatief in het bedenken van oplossingen.

Overwerken

Ik moet een collega vervangen op het werk. Ik voel me opgejaagd, omdat ik het werk niet gedaan krijg. Ik werk regelmatig over en voel dat ik tekort schiet naar mijn werkgever.

TIP: Laat je door niemand onder druk zetten. Onderzoek of je last hebt van een schuldgevoel of perfectionisme. Of dat je misschien goedkeuring of liefde bij anderen wilt halen. Besef hoe je je daarmee laat leiden door angst, waardoor je niet kunt doen wat je echt wilt. Stel je voor wat je zou doen als je geen angst had. Geef vanuit dat gevoel duidelijk jouw grenzen aan. Als jij geen signaal afgeeft, laat je je gebruiken. Je hebt maar een beperkte hoeveelheid energie. Wees daar zuinig op.

Mantelzorg

Ik ben mantelzorger voor mijn ouders en heb nog een partner en kinderen die veel aandacht nodig hebben. Ze kunnen niet zonder mij. Mijn dagen zijn gevuld met ‘moeten’ en dwang. Ik heb last van hartkloppingen en andere stressverschijnselen.

TIP: Veel mensen nemen te veel werk aan en presteren boven hun eigen kunnen. Weet dat iedereen kan worden gemist en vervangen. Stel dus niet te hoge eisen aan jezelf. Maak anderen duidelijk waar jouw grenzen liggen en welke behoeften jij hebt. Je kunt het nooit voor iedereen goed doen. Onthoud dat als je het niet goed doet voor jezelf, je er ook niet voor anderen kunt zijn.

Nieuwe woning

Ik heb een andere baan aangenomen, op 100 km afstand van mijn huidige woning. Ik ben op zoek naar een geschikte woning in de buurt van mijn werk, maar dat wil niet lukken. Mijn oude huis heb ik ook nog niet verkocht. Dit geeft me veel stress.

TIP: Geef jezelf de ruimte. Zet jezelf niet klem vanuit angst dat het wel lang zal duren. Zet elke dag een stapje om een passende woning te vinden. Visualiseer dat het er al is en dat je erin woont. Daarmee trek je het aan.

Werkloos

Ik ben ontslagen en zit nu werkeloos op de bank. Ik kom tot niets. Ik heb donkere gedachten en weet dat ik in beweging moet komen. Ik geloof niet in mezelf. Ik denk dat het niet zal lukken om een andere baan te vinden. Mijn partner is bij mij weg. Ik denk dat ik geen nieuwe partner krijg, omdat ik geen werk heb.

TIP: Stop met piekeren. Schakel je netwerk in om te helpen zoeken naar een passende baan. Vertrouw erop dat je de baan krijgt.

Back To Top